Hyvlade av tre träd i ett svep

Efter att det första (och förvisso största) äppelträdet tog skräcklänge att beskära och städa upp efter så har jag bävat lite inför det faktum att de resterande tre träden också behövde beskäras.

MEN i helgen gjorde jag det bara! Tyvärr var de tre träden i något skede beskurna med motorsåg (………tips: gör inte så………….) så de blev inte lika snygga som träd nr 1. Men om vi håller efter dem ordentligt nu så tror jag att de kan återfå sin gamla form. Eller ja – tror och tror – hoppas.

img_6046
Det här prydnadsträdet rodnar numera av skam. Det här var alltså innan.
img_6049
Och efter. Något mer lättklätt. Men vad ska man göra då när nästan alla kvistar går uppåt och de ska gå utåt och neråt i en vacker båge?!

 

 

img_6048
Alltså jag ber verkligen om ursäkt trädet men det var nödvändigt.
img_6051
Sedan var det päronträdets tur. Det hade på sig en liten skumgummistrumpa som antagligen skulle skydda från skadedjur. Tyvärr hade det motsatt effekt.
img_6053
För barken såg ut som ett infekterat sår under skumgummi”skyddet”! Sniglar och svampar och gråsuggor och tusenfotingar och gud vet allt. Inte undra på att kvistarna blir sjuka och att en stam helt dött. Nu får vi se om den klarar av att torka upp och hämta sig eller om den dör.
img_6056
Sågade i alla fall av den döda stammen. Sen kom granntanten förbi och tittade lite ”du är väldigt duktig jag förstår inte hur du orkar hålla på hela tiden du som är så liten och späd och ända tills det blir mörkt”.
img_6058
Glesade ur det lite bara och tog bort de sjukaste kvistarna. Till följd av den här motorsågsbehandlingen som flera träd genomgått hade den ca 14 toppar på två stammar istället för en topp per stam. Tog bort några men vågade inte gå så hårt åt det pga barken.
img_6059
ALLA TRÄD KLARA JAG ÄR SÅ NÖJD!!!!!!!

2 reaktioner på ”Hyvlade av tre träd i ett svep

Lämna en kommentar