Nässelvatten var en god idé på pappret.

Som ni kanske minns har jag gnällt en del om att trimma kanter och speciellt slänt(jäveln) vi har i trädgården. Batterierna tar slut efter typ en kvart så jag. blir. aldrig. klar.

Det var inte det jag skulle prata om utan det jag tänkte säga var att jag hittade ett nässelbestånd i nämnda slänt! Eftersom det inte är varken sopp- eller fjärilslarvssäsong nu så klippte jag ner dem för att göra en av de mer potenta gödselmedel jag känner till: Nässelvatten.

Man lägger sina nässlor i en hink vatten och väntar några dagar bara. Efter typ en vecka eller något är det klart och man kan börja använda (men man måste späda ut det en hel del, det finns säkert exakta mått om ni googlar men jag späder tills det blir just bara).

Vad jag däremot hade förträngt är att nässelvatten inte bara är potent utan också FRUKTANSVÄRT ILLALUKTANDE. Jag borde minnas detta bättre eftersom jag och min lillebror en gång tappade vår tygtiger i nässelvatten och nästan var tvungna att lämna honom där eftersom han stank så förfärligt men det hade jag alltså förträngt.

Tills igår.

Jag använde min vanliga vattenkanna och ett vanligt litermått till nässelvattnet. Sedan vattnade jag paprikorna på verandan och sen. Sen ville jag bränna:

– vattenkannan
– paprikorna
– verandan
– mig själv

Det blev en kompromiss. Jag tvättade kannan och mig själv i ättika. Några varv.

Nu har jag bara 9,8 liter ospätt nässelvatten kvar att göra av med. Undrar om ättikan räcker till det verkligen.

På tal om stinkande växter så har fikonet slutat lukta……..kattrevir……i alla fall. Planterade om det och tvättade rötterna, sedan fick de flytta in för hösten. Kanske det vill ha lite nässelvatten nu då………

2 reaktioner på ”Nässelvatten var en god idé på pappret.

    1. Ja precis! Kväverikt och snabbverkande men luktar bedrövligt. Inget jag rekommenderar till krukväxter men desto bättre utomhus. Sedan är det lite sent på säsongen att gödsla nu men jag har några grönsaker jag försöker få att mogna så jag gör det ändå.

      Gilla

Lämna en kommentar